Zalecenia żywieniowe dla dzieci i nastolatków Dieta-fit.pl - diety odchudzające

Zalecenia żywieniowe dla dzieci i nastolatków  Dieta-fit.pl - diety odchudzające

Oficjalne zalecenia żywieniowe dla zdrowych dzieci i młodzieży powyżej 2-3 lat to:

Najlepszym sposobem na zapewnienie odpowiedniego żywienia jest spożywanie szerokiej gamy produktów spożywczych.

Pobór energii (kalorii w żywności) powinien być wystarczający do wzrostu ciała i jego rozwoju oraz osiągnięcia (ale nie przekroczenia) zdrowej wagi ciała.

Przyjęcie makroskładników

Dietetycy i żywieniowcy doradzają dzieciom i młodzieży, aby spożycie tłuszczu w diecie spełniało następujące średnie:

Tłuszcze nasycone – 7-10 procent wszystkich kalorii

Całkowita zawartość tłuszczu – średnio nie więcej niż 30 procent wszystkich kalorii

Cholesterolu w diecie – mniej niż 300 miligramów dziennie

Każda z tych liczb odnosi się do średniej spożycia składników odżywczych w ciągu kilku dni.

Ogólne nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży

Zdrową dietę można osiągnąć przestrzegając następujących wskazówek:

Wybieraj żywność o niskiej całkowitej zawartości tłuszczu, tłuszczów nasyconych i cholesterolu.

Węglowodany, białka i inne składniki odżywcze pozyskuj z różnych produktów spożywczych.

Wybierz pełnoziarniste węglowodany (np. owies, pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż), a nie węglowodany rafinowane.

Spożywaj pięć porcji warzyw i owoców w codziennej diecie.- Włącz do diety wegetariańska białka (np. soję).

Włącz do diety tłuste ryby (np. łosoś, tuńczyk, makrela).

Pij soki owocowe lub mleko zamiast napojów gazowanych.

Jedz tyle kalorii, aby utrzymać (ale nie przekroczyć) zdrową wagę do wzrostu i budowy.

Żywienie dla dzieci i młodzieży

Zrównoważona dieta, która zawiera żywność ze wszystkich głównych grup produktów, które zawierają wystarczająco dużo energii, by wesprzeć zdrowa wagę, powinna spełniać lub przewyższać zalecane dzienne spożycie dla wszystkich składników odżywczych dla dzieci i młodzieży, w tym żelaza i wapnia.

Rola rodziców w zdrowym żywieniu dzieci i młodzieży

Zakupy robione przez rodziców, gotowanie i nawyki żywieniowe mają bezpośredni wpływ na dietę dzieci i nastalotków. Dlatego rodzice mogą pomóc promować zdrowe odżywianie dając dobry przykład. Zdrowe odżywianie i regularne ćwiczenia powinny być stałym elementem życia rodziny. Jeżeli rodzice jedzą żywność o wysokiej zawartości tłuszczu lub o wysokiej kaloryczności i nie robią żadnych ćwiczeń, są szanse, że ich dzieci będą jeść i zachowywać się w taki sam sposób!